Oslo 2015

Retur til Rejsebeskrivelser

Opdateret d. 22.6.2015

En gråvejrsdag i juni tog vi med det gode skib Crown Seaways fra København. Vi var så heldige blive opgraderet, så vi boede i en flot kahyt med udsigt over stævnen. Om aftenen valgte vi at spise på Explorers Steakhouse, der bød på fremragende steaks. Alt i alt en herlig måde at rejse på.

Steak

Vi havde booket værelse på "Ullas gamle hotel", Radisson Blu. På grund af det snuskede formiddagsvejr valgte vi at ofre en taxa på os selv. Oslo er spækket med ensrettede, smalle, tætpakkede gader, så de 1,9 km, jeg havde målt afstanden til mellem færgen og hotellet, løb op i mere end 200 NKR. i taxa.

På hotellet bad vi lidet forhåbningsfulde om at få et rygerværelse højt oppe. Fantastisk, vi fik faktisk et værelse øverst oppe, på 21. etage, med en fantastisk udsigt over by og fjord samt få skridt til baren. Eneste minus var, at air condition ikke virkede på det gamle hotel, men det var en detalje, vi nemt kunne leve med.

Udsigt

Jan, én af Ullas tidligere kolleger og ven, hentede os på hotellet og gav os en rundvisning, så vi fik et godt indtryk af byen, afsluttende med en let frokost hjemme hos ham selv. Huset lå i udkanten af Oslo med en flot udsigt over Bogstadvannet. Han lånte os et par rejsekort, så vi kunne tage bussen tilbage til byen. Det praktiske informationsdisplay i bussen, der til stadighed viste de næste tre stoppesteder, gjorde det meget nemt at stå af bussen det rette sted.

Udsigt Bussens display

I Oslo trissede vi lidt rundt, besøgte herunder domkirken, der især imponerede med det flotte loftsmaleri.

Domkirken

Efter et tidligt aftensmåltid på hovedstrøget Karl Johan sluttede vi dagen på hotellets bar.

Næste morgen skinnede solen over Oslo, og vi besøgte Akershus slot, et enormt fæstningsanlæg fra omkring år 1300. Et besøg inde i slottet var ganske interessant.

Akershus Krypten Christian IV's sal
Akershus. Den kongelige krypt. Christian IV's sal.

I operahuset var vi på en spændende rundvisning. Operaen er fra 2008. Vi fik et kig ind i den store sal. Hver siddeplads er forsynet med et display, hvor teksterne oversættes. Lysekronen vejede mere en 8 tons og bestod af 8000 lysdioder, der spreder lyset via krystalglas. Vi var også bag scenen og besøgte nogle af de mange værksteder, der er nødvendige for at skabe kulisserne. En imponerende bygning!

Operaen Operaen Operaen

Efter rundvisningen tog Jan os igen på en køretur. Vi standsede bl.a. ved den spektakulære Holmekollbakken.

Holmekollen Holmekollen

Hjemme diskede Jan op med en lækker, norsk menu: Jans søn Aksel fulgte os til toget. Den aften følte vi ingen trang til at gå i baren, inden vi tumlede i seng.

Næste formiddag checkede vi ud af hotellet, og Jan og Axel tog os med på Hjemmefrontsmuseet. Axel var meget vidende og havde bl.a. stor indsigt i Norges historie under 2. verdenskrig. Han fortalte levende om 9. april, hvor nordmændene var lige så uforberedte på krigen som danskerne. På fæstningen Oscarsborg i Oslofjorden fik de to bemandede kanoner (fra 1893) under ledelse af en pensioneret kommandørkaptajn ram på den tyske krydser Blücher, og dermed skaffedes tid for konge og regering til at komme i sikkerhed.

En skulptur af tyske rifler formet som et hagekors Oscarsborg
En skulptur af tyske rifler formet som et hagekors. På hjemturen kom vi forbi Oscarsborg.

Derefter gik turen til Frognerparken med det imponerende Vigelandsanlæg, der indeholder en stor samling af Gustav Vigelands skulpturer. Det gode vejr havde lokket mange mennesker i parken denne lørdag.

Vigelandsanlægget Vigelandsanlægget

Det var nu blevet tid til at vende næsen mod Danmark, så vi tog afsked med Jan og Axel ved færgen og kunne nyde det gode vejr på dækket, mens vi sejlede ud ad havnen i Oslo.

Hjemtur

Det var dejlig tur, ikke mindst takket være Jan og Axel. Vi kommer igen!