Flodkrydstogt Main - Rhinen - Mosel 2014

Retur til Rejsebeskrivelser

Opdateret d. 24.8.2014



Ulla besluttede, at vores fire års bryllupsdag skulle fejres med maner, så hun bestilte en uges flodkrydstogt i august hos Riis Rejser. Vi rejste med Lufthansa fra København til Frankfurt. Det var en fin tur med et kun fem dage gammelt fly af typen A320-200. Flyet var så nyt, at der endnu ikke var bragt gin og tonic ombord.

Efter 70 min. i luften landede vi sikkert i Frankfurt am Main. Herfra transfer til et par hundrede meter fra vores skib Modigliani, der tilhørte selskabet Croisi Europe. Ved ankomsten stod regnen ned i stænger. Vores kufferter blev læsset af og nåede at suge en hel del vand inden de blev bragt ombord, og vi selv blev også drivvåde. Vores kahyt var derfor pyntet med vådt tøj til tørre i flere dage.

Modigliani var et fransk skib med plads til 160 passagerer. Vi var vel omkring 130, flest danskere, men også franskmænd, briter, spaniere, amerikanere og russere. Kahytterne var velindrettede, og vi havde desuden en salon, et bibliotek og et soldæk til vores rådighed.

Maden var fransk og fremragende. Vi fik mindst tre retter både frokost og aften tilsat god vin. Eksempler på retter var kulmule, lammekød og dyreryg. Sidste aften blev der serveret gallamenu bestående af fire retter: Fois gras, vagtel, bagværk med salat og honningeddike samt baked alaska (is og marengs) flamberet med grand marnier. Jo da, der var ingen smalle steder.

Et dagsprogram kunne se således ud: Afgang 0700. Morgenmad 0730. Gymnastik på soldækket 0930. Frokost 1200. Sightseeing 1400, derefter aperitif i baren med dæmpet musik. Aftensmad 1900. Om aftenen skruede el-pianisten gevaldig op for lydtrykket.

M/S Modigliani Fransk mad Gymnastik
M/S Modigliani God, fransk mad Morgengymnastik på dækket



Her følger et udpluk af, hvad vi så på turen. Desværre fik vi en del regn, så det var begrænset, hvor meget tid vi kunne tilbringe på soldækket og se det smukke landskab passere forbi. Vores guide slap også nemt om ved sit job. Det var meget sparsomt, vi fik at vide om de få steder, han viste os. Det meste af tiden i land var vi på egen hånd, og under sejladsen blev de forbipasserende smukke byer og mange gamle borge kun annonceret på fransk, engelsk og spansk.



95% af Frankfurt var bombet til ruiner ved krigens slutning, så stort set alt i Altstadt er ikke ældre end fra slutningen af fyrrene. Disse tre prægtige bygninger er alle genopbygget efter krigen:

Der Römer Domkirken Hovedvagten
Der Römer, rådhuset Domkirken, Kaiserdom St. Bartholomäus Hovedvagten, siden 1905 en café



Efter en sejltur ad Main, lagde vi til ved Mainz, der blev grundlagt af romerne kort før vor tidsregning.

Gåsepar Domkirken St. Martin Thorvaldsens statue af Gutenberg Altstadt
Et gåsepar bød os velkommen til Mainz Domkirken St. Martin Thorvaldsens statue af Gutenberg, der 1450 opfandt bogtrykkerkunsten Marked i den hyggelige Altstadt



Ned ad Rhinen fra Mainz mod Oberwesel:

Niederwald Ehrenfels
Niederwalddenkmal, 38 m højt, til minde om Tysklands samling 1871 Burg Ehrenfels fra 1200-tallet, nu ruin



Oberwesel var en interessant, køn lille by med en imponerende, velbevaret bymur med 16 tårne.

Schönburg Liebfrauenkirche Tårn Bymuren
Højt over byen knejser Schönburg Liebfrauenkirche Et af tårnene, nu anvendt til beboelse På tur på bymuren



Videre ned ad Rhinen og op ad Mosel mod Cochem, en strækning med talrige sluser, vinmarker, borge og idylliske byer. Kaptajnen fortalte, at der var mellem 5 og 9 m højdeforskel på vandspejlet ved sluserne.

Sluse Vinmarker Borg Winnigen



Cochem var en hyggelig by med en mængde turister. Vi gik op til Reichsburg, der er fra omkring år 1000. Den blev ødelagt af franskmændene i 1689, men genopbygget og benyttet som sommerhus af en rig købmand, der i 1868 købte den for 300 daler. Vi fik en glimrende rundvisning på borgen.

Cochem Vandstandsregistrering Reichsburg Jagtrummet i Reichsburg God, tysk øl
Cochem Vandstandsregistrering Reichsburg Jagtrummet i Reichsburg Endelig en tysk øl


Udsigt fra Reichsburg
Udsigt fra Reichsburg



Videre op ad Mosel til Bernkastel, der også var en sand perle. Smalle, hyggelige gader, og minsandten, om der ikke også var en borg, Landshut. Det var en ruin fra 1200-tallet, men allerede i 300-tallet byggede romerne et kastel på stedet. Det tog en halv time at trave op til ruinen, der var delvist afspærret pga. renovering, men øl- & ishuset var da åbent, og udsigten var betagende.




Tilbage til Koblenz, der ligger lige dér, hvor Mosel løber ud i Rhinen. Efter en kort tur i byen, rundede vi Deutsches Eck, hvor den enorme statue af kejser Wilhelm I skal minde om, at han samlede Tyskland. Statuen er 14 m høj, 37 m med sokkel. Slå dén, lille havfrue!
Derefter med svævebanen til fæstningen Ehrenbreitstein, der er fra 1800-tallet. Der er nu museum, som vi ikke havde tid til at bese, men udsigten over de to floder var flot.

Kejser Wilhelm I Med svævebanen Udsigt fra Ehrenbreitstein
Kejser Wilhelm I Med svævebanen Udsigt fra Ehrenbreitstein



Videre op ad Rhinen mod Mainz, en tur, der igen bød på idylliske byer og imposante borge eller ruiner af samme. Mellem kilometermærke 554 og 555 passerede vi Lorelei, først den lille bronzestatue og derefter klippen. Senere passerede vi Burg Pfalzgrafenstein, der indtil 1867 var et toldsted.

Lorelei statuen Lorelei klippen Pfalzgrafenstein
Lorelei statuen Lorelei klippen Burg Pfalzgrafenstein



Fra Mainz tog vi på udflugt i Wiesbaden.

Gavlmaleri Heidenmauer Romersk gravsten Kochbrunnen Trinkhalle Brugsanvisning
Original gavludsmykning Heidenmauer med Römertor fra 300-tallet Romersk gravsten Kochbrunnen, varm kilde Trinkhalle med helsebringende, varmt vand Brugsanvisning



Den sidste udflugt på turen gik til Alzey, en by, som end ikke guiden havde hørt om. Vi stod af bussen og fik forevist et bykort. Guiden meddelte, at kirken, der skulle være seværdig, var lukket, hvorefter han ønskede os god tur. Det var da en ganske hyggelig by, og vi fandt det lokale slot, der var fra 1500-tallet, og som nu blev anvendt som retsbygning, men det var en lidt underlig afslutning på turen.

Alzey Alzeyer Schloss



Næste morgen var vi tilbage i Frankfurt. Busgæsterne drog af sted kl. 06.30, mens vi luksusdyr blev bragt til lufthavnen kl. 10, hvorfra Lufthansa transporterede os til København.

Det var alt i alt en vældig flot og interessant tur, som kun mere solskin og en bedre guide kunne have gjort endnu bedre.


Vi havde købt to cykelkort 1:150.000 til turen: Nr. 16 (Rhein/Main Nordhessen) og 19 (Saarland/Mosel), købt hos Nordisk Korthandel. De dækkede turen fint og var passende detaljerede.


Retur til Rejsebeskrivelser